کد قالب کانون تکنیک های کادربندی عکاسی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1524
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 1524
بازدید ماه : 1752
بازدید کل : 154408
تعداد مطالب : 2267
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 19 آذر 1402

 

تکنیک های کادربندی عکاسی

کادر بندی در عکاسی چه اهمیت دارد؟

 

کمپوزیشن و کادربندی در هنرهای گوناگون به معنای قرار گیری مختصات و اجزای مختلف یک اثر است، که هنرمند به‌منظور ایجاد هماهنگی و تناسب بین بخش‌های مختلف اثر، از آن استفاده می‌کند. در هر نوع هنر، از معماری تا موسیقی، از شعر و داستان تا آثار نقاشی و عکاسی، ترکیب‌بندی‌های ویژه‌ای وجود دارد که هنرمند برای اتحاد و هماهنگی در اثر خود از آنها بهره می‌گیرد.

 

عواملی مانند تعادل، تقارن و ریتم از جمله مهمترین عوامل در موضوع کمپوزیشن و کادربندی هستند. این عوامل کلیدی به طور معمول به افزایش ترکیب‌بندی عکس‌ها کمک می‌کنند. در عکاسی هرچند قوانین محدودی وجود ندارد، اما نکاتی وجود دارند که می‌تواند در بهبود کادربندی عکس‌ها تأثیرگذار باشد.

پنج قانون اصلی کمپوزیسیون در عکاسی چیست؟

 

کادربندی در عکاسی شامل پنج قانون اصلی است که به بهبود ترکیب‌بندی عکس‌ها کمک می‌کنند:

 

    خطوط پیشرو: استفاده از خطوط در عکس برای جلب توجه و هدایت نگاه تماشاگر به نقطه‌های کلیدی. خطوط می‌توانند از این اصل برای جلب توجه به موارد خاص در عکس استفاده شوند.

 

    قانون یک سوم: تقسیم تصویر به سه بخش افقی و عمودی و قرار دادن عناصر اصلی در یکی از خطوط تقسیم بندی. این قانون به عکاس کمک می‌کند تا تعادل و جذابیت در ترکیب‌بندی خلق کند.

 

    فضای منفی: به دنبال فضاهای خالی یا منفی در تصویر بگردید که می‌توانند به تعادل کلی عکس کمک کنند و جلب توجه به عناصر اصلی را تسهیل کنند.

 

    خط افق: مکان قرار گرفتن خط افق در تصویر بر اساس نیازهای خاص، می‌تواند تأثیر گذار باشد. این خط می‌تواند تعادل، حرکت یا حتی احساس ثبات را منتقل کند.

 

    تقارن و الگوها: جستجو برای تقارن و الگوها در تصویر که به ترکیب‌بندی زیبا و جذاب کمک کنند. الگوها می‌توانند به تصویر اصالت و حتی حرکت بیفزایند.

 

با اعمال این اصول، عکاس می‌تواند تصاویری ترتیب داده و جذابیت بصری بیشتری به اثرهای خود ببخشد.

 

آموزش کادربندی در عکاسی

 

در دوره‌های آموزشی هنری فرهنگ سازان معاصر، دانشجویان با انواع ترکیب‌بندی‌های عکاسی در محیط‌های آنلاین و حضوری آشنا می‌شوند و می‌توانند این تکنیک‌ها را در مجموعه عکس‌های خود به کار ببرند. ممکن است به نظر کلیشه‌ای برسد، اما واقعیت این است که در عکاسی، هیچ قانونی وجود ندارد.

 

اما تعداد زیادی دستورالعمل و تکنیک ثابت وجود دارد که تقریبا در هر شرایطی قابل استفاده است. این دستورالعمل‌ها به شما کمک می‌کنند تصاویر جذاب‌تری بگیرید، تعادل طبیعی را ایجاد کنید، توجه را به نقاط کلیدی صحنه جلب کنید یا توجه بیننده را در تصویر هدایت کنید.

 

با آشنایی به این نکات و ترکیب‌بندی در عکاسی، خواهید دید که این تکنیک‌ها در مختلف جاها قابل مشاهده هستند. ثبت نام در دوره‌های آموزشی فرهنگ سازان معاصر به شما این امکان را می‌دهد که با این نکات و تکنیک‌های عکاسی آشنا شده و به عنوان یک عکاس حرفه‌ای بهره‌وری کنید.

 

کادر بندی در عکاسی و قانون یک سوم

 

تصور کنید که تصویر شما توسط 2 خط عمودی و 2 افقی به 9 قسمت مساوی تقسیم شده‌است. قانون یک سوم می گوید شما باید مهمترین عناصر را در صحنه خود در امتداد این خطوط یا در نقاط تلاقی یکدیگر قرار دهید.

 

با این کار تعادل و علاقه به عکس شما اضافه می شود. بعضی از دوربین ها حتی گزینه ای را برای سوپاپ کردن قانون شبکه های سوم بر روی صفحه LCD ارائه می دهند، که استفاده از آن را حتی ساده تر می کند.

 

توجه کنید که ساختمان و افق چگونه در امتداد یک سوم قرار دارند. تصویر توسط Trey Ratcliff گرفته‌شده‌است.

 

کادر بندی در عکاسی و عناصر متعادل سازی

 

در قانون یک سوم، قرار دادن سوژه اصلی خارج از مرکز می‌تواند جلب‌کننده تر باشد، اما ممکن است خللی در تعادل تصویر ایجاد کند و به آن احساس خلاء دهد. با اضافه کردن یک سوژه کم‌اهمیت‌تر به فضا، می‌توانید تعادلی را برقرار کنید و وزن بصری سوژه اصلی را متوازن کنید. به عبارت دیگر، این دو سوژه به یک ترکیب متعادل و هموار دست می‌دهند. در تصویری که توسط شانون کوکوسکا گرفته شده است، ساختمان به عنوان سوژه کم‌اهمیت‌تر، باعث تعادل بصری در تصویر شده و کمک به پر کردن فضای خالی در کنار سوژه اصلی می‌کند.

 

کادر بندی در عکاسی و خطوط رهبری

 

در هنگام نگاه به یک عکس، چشم‌های ما به طور طبیعی به خطوط موجود در تصویر جلب می‌شود. طرح و قرار گیری این خطوط اصلی در ترکیب، می‌تواند بر تجربه مشاهده عکس و جذب توجه مخاطب تأثیرگذار باشد. انواع مختلف خطوط، مانند خطوط مستقیم، مورب، انحنا، زیگزاگ، و شعاعی، می‌توانند برای بهبود ترکیب و کمپوزیسیون عکس استفاده شوند. آموزش عکاسی و یادگیری اصول آن را با پویا اندیش شروع کنید.خط رانده شده در این تصویر توسط Pierre Metivier، توجه را به سوی صحنه جلب می‌کند. اگر تمایل دارید عکاسی را به صورت حرفه‌ای و با اصول یاد بگیرید، این امکان با پویااندیش در دسترس شماست.

 

تقارن و الگوها و کادر بندی در عکاسی

 

تقارن و الگوهایی که طبیعی یا از دست بشر ساخته شده‌اند، اطراف ما را فرا گرفته‌اند و می‌توانند ترکیبات بسیار جذابی را تشکیل دهند، بخصوص در شرایط غیرمنتظره. یک روش فوق‌العاده برای استفاده از این تقارن‌ها و الگوها، شکستن آنها یا تغییر الگو به نوعی است که می‌تواند تنوع و یک نقطه تمرکز جدید به صحنه اضافه کند.

 

تقارن در این تصویر توسط سطلی در گوشه پایین سمت راست شکسته شده است. این تصویر توسط فابیو مونتالتو گرفته شده است. اگر تمایل به یادگیری عکاسی دارید، همین حالا با شروع کلاس‌های فرهنگ سازان معاصر، بهترین فرصت برای یادگیری عکاسی را خواهید داشت.

 

تکنیک های کادربندی عکاسی        

 

نقطه نظر در عکاسی

 

قبل از عکاسی از سوژه خود، وقت بگذارید و فکر کنید که از کجا آن را عکاسی می‌کنید. دیدگاه ما تأثیر گسترده‌ای بر ترکیب عکس ما دارد و می‌تواند پیامی که عکس منتقل می‌کند را بسیار تحت تأثیر قرار دهد.

 

به جای اینکه فقط از سطح چشم عکاسی کنید، از بالا، پایین سطح زمین، از پهلو، از عقب، از فاصله دور، از خیلی نزدیک و غیره عکس بگیرید. نقطه نظر غیرمعمول انتخاب شده در اینجا یک عکس جذاب و کمی انتزاعی ایجاد می‌کند. این تصویر توسط ronsho گرفته شده است.

پس زمینه در کادر بندی عکس ها

 

وقتی یک عکس را می‌گیرید اما بعد متوجه می‌شوید که تصویر نهایی کم‌تأثیر است زیرا سوژه در پس زمینه ای شلوغ قرار می‌گیرد، می‌توانید این مشکل را در زمان عکاسی برطرف کنید. چشم انسان در تمایز بین عناصر مختلف در یک صحنه بسیار عالی است، در حالی که یک دوربین تمایل به صاف کردن پیش‌زمینه و پس‌زمینه دارد که این اغلب می‌تواند یک عکس عالی را خراب کند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عکاسی و سینمایی از مجله علمی سینمایی دیدن فرمایید

 

به دنبال پس‌زمینه‌ای ساده و بدون مانع بگردید و عکس خود را طوری تنظیم کنید که موضوع را منحرف یا از بین نبرد. زمینه ساده در این ترکیب تضمین می‌کند که چیزی از موضوع منحرف نمی‌شود.

 

عمق در عکاسی

https://farhangsazan.com/wp-content/uploads/2023/12/33.jpg

از آنجایی که عکاسی یک رسانه دو بعدی است، ما باید با دقت ترکیب خود را انتخاب کنیم تا حس عمقی که در صحنه واقعی وجود دارد، منتقل شود. با قرار دادن اشیا در پیش‌زمینه، زمینه میانه و پس‌زمینه می‌توانید عمق را در عکس ایجاد کنید. یکی از تکنیک‌های مفید ترکیب، همپوشانی است، جایی که شما عمداً یک شی را با دیگری پنهان می‌کنید.

 

چشم انسان به طور طبیعی این لایه‌ها را تشخیص می‌دهد و ذهنی آنها را جدا می‌کند و تصویری با عمق بیشتر ایجاد می‌کند. با قرار دادن سوژه‌های جالب در فواصل مختلف از دوربین، بر عمق صحنه خود تأکید کنید.

 

کادر بندی مثلثی

 

ترکیب بندی مثلثی یک استراتژی طراحی است که از تشکیل الگوهای مثلثی یا خطوط مورب برای ایجاد حرکت و پویایی در عکس استفاده می‌کند. این الگوها و خطوط می‌توانند تنش و جذابیت بصری را افزایش دهند، به ویژه زمانی که به جهت‌های مختلف حرکت می‌کنند. به عنوان مثال، در عکسی که مثلث‌ها و خطوط اریبی به سمت‌های مختلف حرکت می‌کنند، تأثیر حرکتی و پویایی قابل ملاحظه‌ای به تصویر اضافه می‌شود.

 

اهمیت کادر بندی در عکاسی

 

این تصاویر همواره می‌توانند با قرارگیری مناسب عناصری مانند درختان، طاق‌نماها و سایر ویژگی‌های طبیعی، تصویر را جذاب‌تر و قاب‌بندی شده‌تر نشان دهند. این کارها به عنوان یک نوع از ترکیب بندی می‌توانند موضوع اصلی تصویر را به خوبی مشخص و متمرکز کنند. این دوره‌ها آنلاین و قابل دسترسی می‌توانند وسیله‌ای موثر برای یادگیری فتوشاپ و اصول ویرایش عکس باشند.

 

نویسنده: زهرا طاهری


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: تئاتر
برچسب‌ها: هنر شناسی